Toelichting bij “Ole Guapa”

Componist: Malando
Arrangeur: Hans van der Heide
Ha/Fa/BraLengteMoeilijkheidPrijs (excl. 9 % BTW en verzending)
soort-orkest-blueduration-bluemoeilijkheidsgraad-blueprijs-blue
Ha/Fa3 ' 004€ 80
Aanvankelijk had Maasland moeite deze tango 'Ole Guapa' (opus 4), uit 1937 uitgegeven te krijgen, zodat hij zelf een deel van het risico moest dragen, maar nadat de uitgave een feit was werd 'Ole Guapa' snel een wereldsucces.
Bij dit arrangement zijn extra (maar ad lib.) bijgevoegd: een accordeonpartij, (contra)baspartij en een pianopartij.
 
maaslandArie Maasland, (pseud. Malando), was musicus-componist (26/5/1908 - 22/11/1980). Arie Maaslands jeugd speelde zich af in Rotterdam, de stad waaraan hij verknocht bleef, al voltrok zijn carrière zich elders. Na de HBS begon hij een studie als bouwkundig tekenaar, die hij voortijdig stopte om zijn heil te zoeken in de muziek. Van zijn zesde jaar af kreeg hij zes jaar pianoles van de Rotterdamse muziekpedagoog en koordirigent Jan Kriek en reeds als middelbare scholier vormde hij een orkestje. De muziek bleef hem bezighouden, praktisch maar ook theoretisch. Beide kwaliteiten kwamen naar voren in het Rotterdamse ensemble 'The Jumping Jacks', een sextet waarvan Maasland van 1933 tot 1939 deel uitmaakte als accordeonist en slagwerker. Tevens schreef hij de arrangementen en had hij de zakelijke leiding. Ter wille van dit sextet schreef Maasland ook een aantal composities. Hij was trendgevoelig en merkte dat het publiek zich aangesproken voelde door de tango. Hij week af van de in Latijns-Amerika gebruikelijke vorm, maar hij creëerde een zogeheten continentale stijl, met een nadrukkelijke plaats voor het ritme. Een melodieuze muziekvorm, waar mensen graag bij dansen en die ook dient als achtergrondmuziek. Maasland gaf zijn muziek een eigen klankkleur, vooral toen hij zijn orkest leidde, waaraan hij eindeloos schaafde. Hij bereikte aldus een grote hoogte, zó dat men ook in Argentinië zijn muziek ging spelen. In 1968 bracht hij een succesvol bezoek aan het stamland van de tango. Deze tango 'Ole Guapa' (opus 4), uit 1937, zou hem bekendheid geven. Na zijn overlijden werd zijn orkest voorgezet door zijn schoonzoon, Evert Overweg, een begenadigd slagwerker, en Arie werd ge-eerd door op zijn stoel een roos te leggen, zo was hij symbolisch toch nog bij zijn orkest. De jaren gingen voorbij en ook Evert is overleden, maar zoon Danny ( inmiddels de derde generatie Malando) heeft het orkest van zijn grootvader en ouders voortgezet.

pdf-50x50-fapdf-50x50-ha

 

 

 

bestellen 2